- msoofi soofi
- شنبه ۳۱ خرداد ۹۹
- ۱۱:۰۴
- ۰ نظر
امروزه با بزرگ شدن شهر ها و گسترده شدن تکنولولژی همچنین افزایش جمهیت که هر زور به تعداد افراد اضافه می شود، با کمبود زمین و فضای سبز روبه رو می شویم، یکی از مشکلاتی که امروزه شهر های بزرگ با آن سر و کار دارند کم بود فضای برای جای پارک ماشین ها یا کمبود پارکینگ می باشد راه حل این مشکل ابجاد پارکینگ های هوشمند متعددی در نقاط مختلف شهر ها می باشد.
پارکینگ مکانیزه شامل ماشین آلات مکانیکی و الکترونیکی و دیجیتالی می باشد که با اشغال کمترین فضا می تواند تعدادی زیادی خودرو را درون خود جای دهد، یکی از مزایای پارکینگ مکانیزه طبقاطی ایجاد پارکینگ های چند طبقه ای بصورت رمپ لوپ است با این روش در کمترین فضا می توان پارکینگی ایجاد کرد که تعدادی زیادی خودرو را درون خود جای دهد. ساخت پارکینگ های مکانیزه دارای ضوابطی می باشد که در این مقاله ما قصد داریم در مورد ضوابط پارکینگ های مکانیزه صحبت کنیم.
محصولات شرکت پلاس پارکینگ
- پارکینگ مکانیزه روتاری یا چرخ و فلکی
- پارکینگ برجی یا Tower Parking
- پارکینگ مکانیزه دبل یا دو طبقه مزاحم
- پارکینگ تمام اتوماتیک پازلی افقی
ضوابط پارکینگ های مکانیزه
ضوابط پارکینگ های مکانیزه مستقل
زمانی که می خواهید یک پارکینگ میکانیزه طراحی کنید باید به چند نکته توجه داشته باشید اول اینکه یک مسیر مستقل برای دسترسی ماشین آتشنشانی پیشبینی کنید دوم اینکه کامیون های آتشنشانی ۳۰ تن وزن دارند باید مکانی بسیار مقاوم برای کامیون آتشنشانی تعبیه کرد. مقاومت ستون های پارکینگ و همچنین مقاومت دیوارهای جانبی پارکنگ در هنگام آتش سوزی باید به مدت یک ساعت باشد پارکینگ های مکانیزه باید دارای کپسول آتش نشانی پودری با کد۷۰ باشند.محل قرارگیری این کپسول ها بهتر است در محل ورود خودرو ها یا در محل خروج خودروها قرارگرفته باشند. از مهم ترین امکاناتی که باید در پارکینگ های مکانیز تعبیه کرد، قرار دادن یک سیستم اطفاء حریق دستی است همچنین باید تمام ورودی ها و خروجی ها را با این سیستم پوشش داد. در محل ورودی پارکینگ یک عدد شیر آتشنشانی خیابانی قرار دهید تا به راحتی در دسترس برای استفاده باشد. در محل ورودی هر طبقه یک انشعاب کوپلنگی با قطر ۱٫۵ اینچ قرار داده تا بتوانبم تمام طبقات را به کمک آن پوشش دهیم.
ضوابط پارکینگ های مکانیزه
شیر آتش نشانی
عرض راه های نفر رو در پارکینگ مکانیزه برابر با ۹۲ سانتیمتر است. تمامی در های موجود در پارکینگ مکانیزه باید مقاومت بالایی داشته باشند، حداقل باید یک ساعت در مقابل آتش مقاومت کنند، در این نوع پارکینگ ها باید از پنچره های چشمی که مجهز به شیشه مقاوم به آتش است استفاده کنند. تمام پارکینگ های مکانیزه باید دارای سیستم برق اضطراری باشند. در ضمن سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک آبی(sprinkler) مطابق با NFPA13 باید در تمام قسمت های پارکینگ اجرا شود در قسمت هایی از پارکینگ که سقف دائمی وجود ندارد می توان از اسپرینکلر های دیواری استفاده کرد. زمانی که این سیستم راه اندازی می شود، باید توانایی لازم برای تغذیه ی تمام آسانسور های آتش نشان، سیستم اعلان حریق، شبکه بارنده جعبه های آتش نشانی و سیستم تهویه دود و روشنایی اضطراری را داشته باشد. در سیستم بالابر خودرو ها نیز باید یک سیستم انتقال خودرو حریق زده به مکان امن و تخلیه آن در نظر گرفته شود.
ضوابط پارکینگ های مکانیزه
ضوابط پارکینگ های مکانیزه با سیستم ترکیبی
سیستم ایمنی پارکینگ باید به گونه ای طراحی گردد، تا زمانی که یک فرد وارد پارکینگ می شود سیستم بصورت خودکار خاموش شود و بعد از اینکه خطر رفع شد دوباره روشن شود، این سیستم دارای دولایه محافظی می باشد تا در زمانی که در لایه اول مشکلی بوجود آمد لایه دوم فعال شود و ایمنی مجموعه را حفظ کند. در ساخت دیوار طبقات پارکینگ مکانیزه ترکیبی باید از مصالحی استفاده شود تا بتواند مقاومتی دو ساعته در برابر آتش سوزی داشته باشد. کنترل و تهویه دود حاصل از آتش سوزی باید به گونه باشد که وارد طبقات فوقانی نشود و همچنین پلکان و شیبراه نفربر برای امداد در نظر گرفته شود. توجه به چند نکته در ساخت پارکینگ طبقاتی ترکیبی ضروری است،۱- مسیری برای عبور ماشین آتشنشانی تعبیه شود.۲- مکانی تعبیه کنید که مقاومت بالایی در برابر وزن ۳۰ تنی ماشن آتش نشانی داشته باشد. جهت سهولت ورود نیروهای امدادی حداقل ارتفاع مجاز سر درب کمتر از ۴٫۵ متر نباشد.
در پارکینگ های مکانیزه ترکیبی برای جلوگیری از حریق به طبقات بالاتر باید از ارتباط طبقات با یکدیگر جلوگیری کرد همچنین در کف طبقات باید یک سیستم جمع آ وری بنزین و هدایت آن به قسمت ایمن ساخته شود. تمامی طبقات پارکینگ را سیستم دودبند مجهز کنید، سیستم تهویه مطبوع باید هر یک ساعت دو بار عمل تهویه را انجام دهد در تمام طبقات روشنایی باید کامل باشند. تمامی درب هایی که برای پلکان دسترسی به طبقات تعبیه شده، باید مقاومتی یک ساعت در برابر حریق داشته باشند و از پنجره های چشمی با شیشه مقاوم نیز برخورد دار باشند.سازه فولادی به کارگیری شده در سازه مکانیزه باید جهت حریق حفاظت شود به طوری که بتوان در برابر ۲ ساعت آتش سوزی مقاومت کنند. پارکینگ های مکانیزه که بیش از ۹ متر ارتفاع دارند باید به آسانسور مخصوص آتش نشانی مجهز باشند.
ضوابط پارکینگ های مکانیزه
ضوابط پارکینگ های مکانیزه پازلی
پارکینگ مکانیزه پازلی به این گونه عمل می کند که فضای که پارکینگ یک خودرو در نظر گرفته شده است را به خودرو افزایش می دهد. در طراحی نوعی از این پارکینگ ها، ماشین در سطح شیبدار قرار می گیرد که این نوع طراحی اشتباه است. پارکینگ پازلی اجازه ی ساخت دارد که رمپ و پلکان های آن از طرف سازمان آتش نشانی مورد تایید قرار بگیرد در پارکینگ مکانیزه پازلی حداکثر تعداد طبقات مجاز برای ساخت دو طبقه می باشد.
ضوابط پارکینگ های مکانیزه
مشکلات موجود در محل پارک اتومبیل در شهرها
- بالا بودن حجم ترافیک شهری در کلان شهرهای بزرگ به دلیل عدم وجود فضای پارک خودرو در محدوده مراکز خرید و عمومی.
- بالا بودن قیمت زمین و نیز وجود زمینهایی با مساحت کم و نواقص ابعادی و بادسترسیهای نامناسب در مناطق بحران ترافیک
- بالارفتن تمایل خانواده ها به داشتن خودروهای بیشتر و درگیریهای میان همسایگانبه دلیل استفاده از فضاهای محدود معابر و ایجاد مزاحمت برای یکدیگر در هنگامپارک خودرو.
- پایین بودن درآمد پارکینگهای طبقاتی سنتی به نسبت میزان سرمای هگذاری و درنتیجه غیر اقتصادی شدن این شاخه از فعالیتهای اقتصادی که منجر به عدم تمایل ورود بخش خصوصی و دولتی برای توسعه آن شده است.
ضوابط پارکینگ های مکانیزه
ویژگی های پارکینگ های مکانیزه
- توانایی در استفاده بهینه از فضا کاهش ارتفاع، کاهش فضای خالی بین خودروها.
- توانایی ایجاد پارکینگ در روی زمین و یا زیر زمین به صورت ترکیبی.
- پارکینگ های مکانیزه از نظر هزینه، بسیار هزینه ی پایین تری نسبت به سایر پارکینگ ها دارد همچنین زمان ساخت کمتری نسبت به پارکینگ های سنتی دارد.
- توانایی جابه جایی برخی از طرح ها و تیپ ها از جایی به جای دیگر.
- عدم نیاز به تعداد پرسنل بالا به دلیل مکانیزه بودن سیستم.
- امنیت بالا در حفظ و نگهداری از خودرو.
فروش پرچم
ضوابط پارکینگ های مکانیزه تجاری
- زیر منطقه پارکینگ تجاری استفاده های مجاز علاوه بر پارکینگ، احداث واحدهای تجاری و کارگاه های مجاز شهری و دفاتر در زیرمنطقه پارکینگ تجاری مجاز است.
- ضوابط احداث بنا، حداکثر سطح اشغال ساختمان در همکف زیرمنطقه پارکینگ تجاری تامین نور کافی و تهویه مطبوع برابر
- حداکثر سطح زیربنا در تمام طبقات در زیر منطقه پارکینگ تجاری
- حداکثر تعداد طبقات مجاز ساختمان در زیر منطقه پارکینگ تجاری
ضوابط پارکینگ های عمومی
در مقابل هر طبقه پارکینگ عمومی می توان از ۲۰% مساحت کل زمین جهت کاربری استفاده نمود. نوع استفاده واحدهای تجاری حاصل از کاربری پارکینگ عمومی، با موافقت کمیسیون در قانون شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین می گردد. در ایجاد یک پارکینگ عمومی توجه به چند نکته ضروری است، اگر می خواهید فضایی با امکان پارک بیشتر برای خودرو ها فراهم کنید توجه داشته باشید که برای ساخت یک واحد پارکینگ دو ستون عرضی ۳ متر (سه متر) و آکس به آکس دو ستون طولی آن ۵ متر ( پنج متر ) الزامی است. در هر صورت عرض محل پارک کمتر از ۲/۵۰ متر نباشد. همچنین توجه به این نکته، برای ساختن دو واحد پارکینگ به صورت مزاحم دو ستون عرضی ۳ متر (سه متر) و طول آن ۱۰ متر (ده متر) الزامی است. در هر صورت عرض محل پارک کمتر از ۲/۵۰ متر نباشد. و در آخر برای ساخت سه واحد پارکینگ دو ستون عرضی ۷/۵۰ متر ( هفت و نیم متر) و دو ستون طولی آن نیز ۵ متر (پنج متر) الزامی است. در هر صورت عرض محل پارک کمتر از ۷ متر نباشد.
ضوابط پارکینگ های مکانیزه در مقررات ملی ساختمان
ساخت پارکینگ در قسمت هایی از فضای باز جزء زیربنا محسوب نمی گردد و به شرط آن که مانور اتومبیل تامین باشد در مازاد فضای باز به ازای هر پانزده متر مربع یک واحد پارکنیگ قابل ساخته می شود. رامپ پارکینگ در فضای باز ساختمان جزء زیربنا نمی باشد. شما فقط مجاز به ساخت یک در ورودی برای پارکینگ می باشید، اما در صورتی که طول بر زمین ۲۰ متر یا بیشتر باشد می توانید از دو در خروجی و ورودی برای پارکینگ در نظر بگیرید. بیشترین ارتفاعی که برای پیلوت در نظر گرفته می شود تا ۴۰٫۲ متر است اما به شرطی که در جهت ساخت پارکینگ باشد بلامانع است و در صورتی که زیرزمین احداث نگردد ارتفاع اولیه تا ۶۰٫۲ متر به شرط اینکه سطح فونداسیون تا ۶۰ سانتیمتر پایین تر از گذر باشد بلامانع است.
ارتفاع تمام شده پیلوت تا۲-۴۰ متر برای احداث پیلوت و زیرزمین در صورتی که پروانه ساختمانی صادر شده باشد هیچ مشکلی ندارد. لوله کشی های لازم و همچنین ارتفاع اولیه زیرزمین براساس پروانه تا ۳متر و ارتفاع تمام شده ۶۰٫۲ متر هیچ مشکلی ندارد و ایجاد راه ورودی پارکینگ رامپ از قسمت فضای آزاد ساختمانی نیز مشکلی ندارد. ایجاد دو واحد پارکینگ از مجموع پارکینگ های مورد نیاز پشت سر هم بلامانع است. اجرای شیب مثبت جهت رامپ پارکینگ با رعایت ضوابط نورگیری زیرزمین و سایر مقررات بلامانع است.